zaterdag 3 november 2012

Impressie: Pokémon Black 2 en White 2



Acht jaar lentes jong was ik, toen ik begon aan het grootste avontuur van mijn leven. Misschien wat te jong voor de tien jaar die vereist was, maar dat weerhield mij er niet van om te duiken in de wondere wereld van Pokémon. Met Pikachu aan mijn zijde was immers niemand mij te sterk. Mijn ultieme droom om Pokémon-Meester te worden was eindelijk gestart. De reis kon beginnen.

Inmiddels heb ik deze zelfde reis in vele andere regio’s gemaakt. Bij elke nieuwe generatie zag ik mijn mogelijkheden groeien, maar ergens begon het ook een beetje te vervelen. Het was teveel van hetzelfde. Met de Sinnoh-regio als dieptepunt. Pokémon hield elke nieuwe generatie maar vast aan datzelfde concept, zonder daadwerkelijk te durven innoveren. Game Freak dacht dat we tevreden waren met steeds een handvol nieuwe zakmonsters, een nieuwe criminele organisatie en acht nieuw te verzamelen badges. To be fair; qua gameplay heeft het spel een aantal forse stappen vooruit gemaakt, maar zoiets wordt alleen door de echte competitieve speler opgemerkt. Voor de rest was het vooral ‘meer van hetzelfde’. Maar toen was daar opeens de wondere wereld van Unova.

In Pokémon Black en White werd het roer helemaal omgegooid. Althans, voor Pokémon-begrippen. Het was stiekem namelijk nog steeds de bedoeling om diezelfde doelstelling te halen. Maar oh, oh oh, wat was dat leuk om te doen. De gevechten waren namelijk niet langer meer statisch, er waren ontzettend veel nieuwe mogelijkheden (3 vs 3 gevechten!) en zo’n beetje elke onvolkomenheid uit de serie is weggepoetst. De camera tijdens gevechten deed geweldig zijn best om je erbij te betrekken, de HM-slaaf was verleden tijd en het was nu daadwerkelijk mogelijk om contact te maken met elke trainer over de gehele (echte) wereld middels Global Link en andere vernuftige functies. Daarbij was de gehele wereld, op de gevechten na, nu eindelijk in écht 3D!

Wat nou slecht verhaal, hier heb je een intrigerend epos over Team Plasma, die Pokémon en zijn Trainer probeert te scheiden. Vinden de beestjes het namelijk wel leuk om gevangen te worden? Eindelijk een organisatie met een origineel motief! Mijn motivatie om de wereld te verkennen werd hier veel meer door geprikkeld. Met een heel bevredigend (en enigszins open) einde. Daarbij gingen de spellen weer terug naar het begin, met slechts 150 te vangen beestjes. Het overzicht was terug! Heerlijk. Ook was er veel meer interactie tussen de verschillende personages. Eindelijk had je écht het gevoel dat je betrokken was in deze gelikte wereld. Mijn droom om Pokémon-meester te worden leek ineens veel meer dichterbij. Pokémon Black & White waren een mijlpaal en brachten de serie tot hoogten die het nooit eerder verkend had.

Toch mistte er iets. Het spel leek iets te snel uitgespeeld en nadat je de Pokémon League had verslagen, was er vrij weinig meer te beleven in Unova.  Althans, als je niet competitief speelde dan. Pokémon Black & White voelden - hoewel daadwerkelijk revolutionair- gewoon onafgemaakt aan. Er werd ook te weinig gebruik gemaakt van veel van de toegevoegde mogelijkheden. Misschien mag ik daarom misschien wel opnieuw op een queeste door Unova gaan.

Al doe ik dat wel met een lichtelijk terughoudend gevoel. Eerdere ‘derde versies’ (denk aan Yellow, Emerald, Crystal en Platinum) waren namelijk vooral uitmelkertjes die ons nogmaals door dezelfde regio lieten gaan met marginale verbeteringen. En waarom komt het spel uit op de oude Nintendo DS? Inmiddels ligt de 3DS alweer anderhalf jaar in de winkel. Zeker na de grote stap die Game Freak heeft gezet met het vorige deel, zou dit een teleurstelling zijn. Maar toch glooit er hoop aan de horizon. 

De naam 'Black en White 2' indiceert naar een echt vervolg. Vandaar dat ik zoveel aandacht besteed aan mijn eerdere reis in Unova. Het verhaal wat gestart werd met het vorige deel is namelijk nog niet af. Dus mag ik de mysteries van Team Plasma en N verder gaan ontsluiken, terwijl ik bij wordt gestaan door mijn oude vrienden uit Black & White. De regio heeft in twee jaar tijd natuurlijk ook niet stilgestaan en kent vele nieuwe gebieden. Geen wonder dat je ook in een totaal nieuw stadje begint. Er wordt zelfs gerept over een filmstudio waar ik films kan opnemen met mijn zakmonsters en een Pokémon World Tournament, waar alle belangrijke personages uit eerdere generaties aan meedoen. Ultiem voer voor de echte fans dus. Zelfs Red (Ash) en zijn Pikachu doen mee! Zal Pokémon Black & White 2 eindelijk mijn droom vervullen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten