maandag 3 oktober 2011

Over smaak valt niet te twisten

Je houdt het niet voor mogelijk, maar ook dit jaar is alweer bijna ten einde. De oliebollen mogen binnenkort alweer verorberd worden en de prachtige kerstdagen liggen inmiddels achter ons. Tot de eerste vuurpijlen 12 uur ’s nachts de lucht in worden geknald kunnen we echter nog even genieten van dat mooie lijstje die ons allen verbroederd. Alhoewel, dat mooie lijstje is dit jaar stiekem helemaal niet zo ‘mooi’.

Muziek. Het is misschien wel het mooiste (vrouwen tel ik even niet mee) wat onze wereld te bieden heeft. Niets kan mij zoveel voldoening geven als een briljant gecomponeerd meesterwerk van een van mijn favoriete bands. Je kan enorm vrolijk worden van muziek, het kan je door een moeilijke tijd brengen en het kan je soms zelfs verdrietig maken. Daarnaast is het voor iedereen anders. Ik heb vrienden die ontzettend kunnen genieten van Beethoven (ze bestaan!), maar daarnaast ken ik ook mensen die helemaal wild worden van de rauwe klanken van Disturbed. Om over fans van hardstyle maar te zwijgen. Maar, eenmaal per jaar stuurt iedereen een lijstje op met zijn of haar favoriete nummers. Deze wordt door Radio 2 vervolgens werkt tot een geweldig overzicht van de 2000 beste platen ooit gemaakt. 

"Ze weten het enige wat de muziekliefhebbers nog enigszins verbroedert ook alweer te verpesten"

Althans, dat zou je denken. Onlangs is het bericht vrijgekomen dat de Top 2000 helemaal niet zo representatief is als je zou denken. De baklappen bij Radio 2 zijn namelijk aan het sjoemelen geweest met de stemmen. Dit ontdekte ik, na een snuggere ingeving om maar eens een krant open te slaan. Ik moet immers ook in de vakantie wel een beetje Journalistiek blijven doen. De kop “Waar is de alternatieve muziek?” in de Leeuwarder Courant wekte meteen mijn interesse. Vol verbijstering begon ik vervolgens een stuk te lezen waaruit blijkt dat die koekhappers bij Radio Twee een hoop bands niet, of veel lager hebben geplaatst dan zou moeten.

Ze weten het enige wat de muziekliefhebbers nog enigszins verbroedert dus ook alweer te verpesten. Een nummertje van AC/DC wordt bijvoorbeeld niet gewaardeerd daar op de redactie; de plaat had maarliefst 2,215 stemmen gekregen en werd vervolgens ‘beloond’ met een plek ver in de 800. Toch zou het aantal stemmen genoeg moeten zijn voor een plek in de top 50. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de bekende alternatieve rock band, Muse. De band heeft een hoop stemmen gekregen en hoorde met minstens drie nummers in de lijst der lijsten staan. Ze staan er echter maar met één plaat in, die daarbij ook nog eens veel te laag staat.

Zo zou ik nog wel een hoop voorbeelden op kunnen noemen, maar het punt is duidelijk. Radio 2 heeft gewoon gefraudeerd hiermee. Echt jammer, want dit schaadt toch wel mijn (en waarschijnlijk ook die van andere liefhebbers) respect voor de Top 2000. Eindelijk is er eens een lijst die goed weergeeft wat wij allemaal leuk vinden in ons Kikkerlandje, wordt die vervolgens gewoon zelf in elkaar geknutseld door die baklappen zelf. Verpest voor mij een beetje het luisteren zelf. Maar, waarom zouden ze dit in godsnaam doen? Denken ze dat die arme luisteraar de overwegend harde gitaren van Muse niet aankan? Lijkt me raar, ze hebben er tenslotte zelf op gestemd. Zo zie je maar weer; over smaak valt niet te twisten. 

Gemaakt op 28 december 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten