maandag 3 oktober 2011

Vrijdag de dertiende...

Zwarte katten worden gemeden en ook ladders blijven veilig opgeborgen. Massale zoektochten naar klavertjes vier breken aan en je ziet geen mens zonder een hoefijzer om hun nek. Vrijdag de dertiende is namelijk weer aangebroken en dat zal iedereen weten ook.

Wellicht is hier sprake van een lichte overdrijving, maar je kan toch wel stellen dat deze dag redelijk berucht is onder iedereen. Op vrijdag de dertiende gaat namelijk alles fout wat er fout kan gaan. Mensen belanden massaal in het ziekenhuis, apparatuur lijkt zomaar kaduuk te gaan en je lijkt de ene na de andere fout te hebben gemaakt in dat belangrijke wiskunde examen. Althans, zo gaan de geruchten.

Zelf geloof ik er namelijk niet zo in. Deze dag is simpelweg in het leven geroepen om de bijgelovigen onder ons de meest afschrikwekkende dag van hun leven te bezorgen. Toch leek ik vandaag ook wat van de ‘vloek’ van vrijdag de dertiende binnen te krijgen. Mijn externe harde schijf hield er namelijk plotsklaps mee op. Het schijfje maakte rare geluiden en mijn trouwe PC kon hem niet meer vinden. Na een jaar trouwe dienst had ie er schijnbaar genoeg van en besloot hij mij de toegang tot meer dan 200 GB aan bestanden te weigeren. En heel toevallig besloot hij dat op deze gevreesde datum te doen.

Toevallig of niet, het maakte mij wel nieuwsgierig waar de betekenis van deze dag vandaan kwam (en het gaf mij een reden om weer eens een leuk verhaaltje neer te kalken). Gelukkig is Wikipedia de oplossing voor al je onwetendheden en trof ik algauw een leuk verhaaltje over deze beruchte dag aan. Helaas kreeg ik geen echte verklaring, maar wel een aantal leuke theorieën. Zo schijnt Jezus ‘vandaag’ te zijn gekruisigd, waardoor alle Christenen het maar bestempelden als een grote dosis ongeluk. Uiteraard is hier geen bewijs voor en hangt het puur van je geloof af of je dit verhaaltje ehm… gelooft of niet. 

"Ik zou de klavertjes in ieder geval alvast maar gaan plukken."

Dit wordt gekoppeld aan het feit dat het getal twaalf staat voor volmaaktheid en dat dertien dus net buiten de boot valt. Jezus had bijvoorbeeld twaalf discipelen (verklaart ook meteen waarom ie zelf de sjaak was), er zijn ook twaalf maanden in het jaar en op de meeste klokken staan evenzoveel cijfers. Dertien staat daarnaast in de meeste culturen voor ‘ongeluk’, net zoals zeven voor geluk en awesomeheid staat. Ik moet eerlijk toegeven dat deze beredenering indirect opzich best goed in elkaar steekt. Toch verklaart dat die vrijdag niet.

Die vrijdag heeft dan ook meer te maken met historische gebeurtenissen die dan zijn gebeurd. Er zijn verscheidene belangrijke figuren overleden op deze dag en in 2024 schijnt er een grote kans te zijn dat er hier een grote meteoriet inslaat. Ook zijn er een aantal mythologische verhalen die met deze dag te maken hebben. In tegenstelling tot het getal 13, lijkt deze dag dus een beetje uit de lucht gegrepen te zijn. Feit is dat dit als een dag bekend blijft staan waar alles mis kan gaan. Of dat nou toeval is of niet. Wellicht lijkt er toch meer met deze dag aan de hand te zijn dan iedereen denkt... Ik zou de klavertjes in ieder geval alvast maar gaan plukken.

Gemaakt op 13 mei 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten