donderdag 27 september 2012

De invloed van de Media




Weemoedig staar ik uit het raam van de trein. Ik probeer het te verdringen, maar toch spinnen er inmiddels vele gedachten door mijn hoofd. Termen als “verwend nest”, “luxe probleem” en “waarom heb ik niet zo’n ding?”, spoken door mijn brein. Om nog maar te zwijgen over “wat moet zij hier in godsnaam al mee?” Amper een jaar of 11, beste lezers, en mevrouw heeft al een dure smartphone met alle toeters en bellen. En ze is zeker niet de enige. Waar gaat dit over? Ondanks dat ze nog maar zo jong is, spreekt ze boekdelen over de cultuur van tegenwoordig. Alles moet maar nieuwer, beter en hipper zijn. 

Althans, dat is wat de media ons voorlegt. Als je niet de nieuwste telefoon hebt hoor je er namelijk niet bij. Heb je geen dure smartphone? Loser. Tegenwoordig kan je namelijk alles met zo’n hypermodern telefoontje, die minimaal een touch-screen en toegang tot talloze ‘apps’ moet hebben. En dan ook nog het liefst een Samsung Galaxy S3 of een iPhone. Want hè, we moeten wel kwaliteit natuurlijk. En deze apparaten zijn het helemaal, als we de media mogen geloven. Geen wonder dat je op het internet de ene na de andere discussie krijgt welke nou het beste is. Maakt het uit? Tuurlijk niet! Maar het is ontzettend nuttig om elkaar af te kraken over wat nou hét beste mobieltje is. 

De media heeft een hoop invloed op hoe wij precies denken. Althans, in ieder geval qua hippe apparatuur. Al kan ik me ook een of ander opgeblazen feest in Haren voor de geest halen. Daarom willen ook meisjes van 11 zo’n dure telefoon. Want dat is cool en stoer. En al haar vrienden hebben het ook. Zelfs mams doet gezellig mee. Iedereen valt ervoor. Werp maar eens een blik om je heen. Stomme media. Het zorgt ervoor dat we ons gezicht verliezen. Waar is onze eigen mening gebleven?

 “Ach, wellicht denk ik hier wel iets te diep over na”, verzucht ik en went mijn gezicht van het raam. Het meisje tegenover me zit nog steeds vrolijk te pielen met haar peperdure iPhone. “Vast niet iedereen wordt zó beïnvloedt door de media”, mompel ik. “Er is vast nog wel ergens een sprankje hoop te vinden.” Waarna ik met een snelle graai mijn smartphone tevoorschijn haal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten