woensdag 8 februari 2012

Beste albums 2000-2009: 10 t/m 6

Pfoe. En ik maar denken dat ik dit katje wel even zou wassen. Even tien albumpjes uitkiezen, die in een leuke volgorde zetten en er vervolgens een leuk verhaaltje bij verzinnen. Het bleek toch een stuk moeilijker dan dat, gezien er afgelopen decennium echt een hoop goede muziek is uitgekomen. Uiteindelijk is het me toch gelukt en kan je hieronder genieten van het eerste deel van mijn top 10!

Althans, niet voordat ik eerst even een alinea vervelend doe en even een aantal kleine eisen vermeld die ik heb opgesteld voor mezelf. Ten eerste moet je weten dat het echt om albums van 2000 t/m 2009 gaat. Dus ook albums die in 2010 of 2011 zijn uitgekomen doen (helaas) niet mee. Ten tweede leek het me verstandig om maar één album per artiest toe te staan, gezien anders het lijstje teveel van hetzelfde zou worden. En als laatste is het natuurlijk vanzelfsprekend dat het bij dit lijstje voornamelijk om mijn eigen opinie gaat en er alleen albums instaan die ik ook daadwerkelijk zelf heb beluisterd. Got it? Laten we dan maar eens kijken wat de beste platen van de afgelopen 10 jaar zijn!

10: OneRepublic – Waking Up (2009)

Variatie. Het is een kwaliteit die maar weinig artiesten goed uit kunnen drukken in slechts één album, zonder hun eigen genre te overschrijden. Met Waking Up heeft OneRepublic laten zien dat dit weldegelijk mogelijk is. Het poprock sfeertje heerst overduidelijk, maar tegelijkertijd voelt elk nummer ‘anders’ aan. Bij veel muziek weet je meteen om welke band het gaat als je ze bijvoorbeeld op de radio hoort, ondanks dat je het liedje zelf niet kent. Hoe anders is dat op dit album, elk nummer begint namelijk op een unieke manier. Dan weer worden er vooral gitaren gebruikt, dan hoor je eerst alleen de drums en bij weer een ander nummer overheerst de piano. Geweldig. Daarnaast is het gewoon een verademing om eens muziek te horen waarbij de lyrics over het algemeen heerlijk vrolijk en positief zijn, in plaats van het bekende gejammer.

9: Dream Theater – Black Clouds & Silver Linings (2009)

De heren van de progressive rock/metal band Dream Theater draaien inmiddels alweer een tijdje mee (sinds eind jaren ’80), maar naar mijn mening hebben ze een aantal jaar geleden hun beste werk ooit gebrouwen. Dream Theater heeft altijd al hevig geleund op hun instrumentale kunsten en met dit album is dat niet anders. Althans, niet anders… Ondanks de maar zes nummers die het album telt, weet het een ongelooflijke indruk achter te laten. Dit komt vooral omdat ze het voor elkaar krijgen om nummers die rond de twaalf minuten duren, boeiend te houden. Een prestatie dat maar weinig bands voor elkaar te krijgen, ook Dream Theater zelf niet altijd, maar hier is dat glansrijk gelukt. Daarbij hebben de meeste liedjes vaak diepgaande teksten (zo gaat A Nightmare to Remember over de drugsproblemen van een van de bandleden), die de gitaarsolo’s en drumpartijen nog net wat meer glans weten te geven. En The Count of Tuscany (die bijna 20 minuten duurt!) is gewoon een meesterwerk. Period.


8: Maroon 5 – Songs about Jane (2004)

Met recente ‘hits’ als Moves like Jagger en Misery zou je het bijna niet zeggen, maar Maroon 5 begon ooit als een origineel en creatief project. Ze wilden een aantal genres opnieuw leven in blazen, door rock een beetje te laten beïnvloeden door blues. Hier kwam het album Songs about Jane van uit, wat naar mijn mening een hedendaagse klassieker is. Dit komt voor het grootste deel doordat Maroon 5 meteen al een unieke eigen ‘sound’ voor zichzelf wist te creëren, wat in elk nummer tot uiting komt. Uiteraard heeft de aparte stem van Adam Levine hier een hoop mee te maken, maar ook de gitaarriffjes zorgen voor een eigenzinnig ‘eigen’ geluid. Iets wat toch wel erg belangrijk is in de muziekindustrie. Geen wonder dat ze ook zo snel bekend werden, wat er helaas voor zorgde dat die ‘eigenzinnige’ sound in rap tempo verdween. Toch doet dat niets af van de kwaliteit van dit prachtige album. Van Sunday Morning tot She Will Be Loved en van Shiver tot This Love: het zijn stuk voor stuk allemaal pareltjes. Luisteren die handel.

7: The Script – The Script (2008)

Eigenlijk is deze hoge notering helemaal niet eerlijk. Ten opzichte van de vorige drie albums valt The Script’s eerste album eigenlijk volledig in het niet qua variatie, thema’s en kwaliteit. Toch staat het album hier, wat stiekem een meer persoonlijkere reden heeft. Een aantal jaren terug was ik namelijk heel erg anti-popmuziek. Alles wat ook maar een beetje hip was, weigerde ik te luisteren. Dit hield op toen ik deze plaat aangeraden kreeg. Ondanks dat het gebrek aan innovatie en vooral variatie (bijna elk nummer gaat over liefde), bleef ik het luisteren. En luisteren. The Script klinkt namelijk ongelooflijk lekker, het was net alsof de muziek speciaal voor mij geschapen was. Nergens blinkt het uit, maar het is echt zo’n album dat heerlijk wegluistert. The Man Who Can’t Be Moved is tegenwoordig zelfs een van mijn favoriete nummers allertijden. Popmuziek of niet, deze plaat heeft voor mij de ogen geopend en verdient deze plek dus ook met recht.

6: Yellowcard – Ocean Avenue (2003)

Yellowcard wist zonder blikken of blozen dit jaar mijn muzikale hart te stelen. Als ik al mijn objectiviteit in de prullenbak had gegooid had dit album dan ook zonder twijfel op één gestaan. Ocean Avenue is namelijk puur goud en is dan ook niet voor niets dat de poppunk band met dit album het grote publiek wist te bereiken en het door velen nog altijd hun beste werk wordt genoemd. Het bijzondere aan deze band is dat ze gebruik maken van de viool in hun nummers. Dit zorgt ervoor dat hun muziek uniek aanvoelt, zelfs binnen het toch al redelijk variërende punk genre. Toch is dit niet de uiteindelijke reden waarom ze zo hoog op de lijst scoren. Het album zelf is namelijk briljant.

Neem bijvoorbeeld de eerste drie nummers (Way Away, Breathing en Ocean Avenue); veel artiesten kiezen voor het begin meestal voor wat rustiger werk, maar Yellowcard knalt meteen vanaf de eerste minuut. Heerlijk. En daar houdt het niet bij op, want ook de andere nummers weten de sfeer er heerlijk in te houden (met Believe als kers op de metaforische taart). Het is bijna jammer te noemen dat er nummers opstaan als View from Heaven of Empty Appartment, gezien die de adrenalinerush die zich Yellowcard noemt lichtelijk onderbreken. Mede hierdoor én doordat ik het eigenlijk nog maar te kort luister, scoort dit album dan ook niet hoger dan deze welverdiende zesde plaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten