donderdag 2 februari 2012

Beste albums 2000-2009

Gekke titels ook. Meestal kies ik ervoor om een lichtelijk vage en weinig zeggende titel te gebruiken, die tegelijkertijd ook aanlokt om het stukje te gaan lezen. Tenminste, dat is het doel ervan. Of het ook gebeurd is een tweede. Maar met een titel als deze lijkt het me vrij duidelijk wat je kunt verwachten, toch?

Gelukkig zit er ook nu weer een gek addertje onder het gras die de boel weer een beetje komt verpesten. Dat doen die addertjes namelijk graag, daar kan ik ook vrij weinig aan doen. Stomme adders ook. In deze blog kom je namelijk (nog) niet iets tegen over de beste albums van 2000-2009. Althans… Niet in directe zin. Indirect natuurlijk wel, gezien ik nu al bijna twee alinea’s wat in de wilde weg zit te ouwehoeren over adders en titels met betrekking op de beste albums van 2000-2009. Maar gezien jullie waarschijnlijk niet zitten te wachten op een blog vol onzin, zal ik nu even tot wat serieuze materie overgaan.

Punt is namelijk dat ik erg van lijstjes houd. En dan vooral van zogenaamde ‘toplijstjes’. Neem de top 2000 als voorbeeld of die lijstjes die de beste games ooit opsommen en dat soort ongein. Zoiets wekt altijd mijn interesse. Ten eerste omdat het altijd erg leuk is om te zien wat een ander (of anderen) vindt en hoe het overeenkomt met mijn eigen mening. Daarbij kan je altijd nieuwe dingen leren of ontdekken door een blik te werpen op dergelijke lijstjes. Zowel positief, als negatief.

Daarbij is het mij ook opgevallen dat overal op ’t internet de jaren ’00 qua muziek over het algemeen keihard worden afgekraakt (9gag als een goed voorbeeld). Ook veel van de mensen die ik ken, hebben hun woordje wel klaar over de muziek van het afgelopen decennium. Toegegeven, er is dan ook heel wat rommel uitgekomen, maar persoonlijk vind ik het allemaal wat overdreven. Sterker nog; de meeste muziek die ik in iTunes heb staan komt uit die periode. En nee, ik luister geen Justin Bieber of dat soort gare artiesten (nee, echt niet).

Daarom had ik het briljante idee om iedereen eens te laten zien dat er daadwerkelijk wel goede muziek is uitgekomen afgelopen 10 jaar in de wereld van rock en metal. De komende paar weken ga ik dus ook aan je laten zien wat naar mijn mening de tien beste albums van 2000-2009 zijn. Uiteraard zal dit gebeuren na een intensieve sessie muziek luisteren (wat heb ik het toch zwaar) met een nog intensievere ‘uitkies’ sessie. En ik beloof plechtig dat ik niet bevooroordeeld U2 op één ga zetten. Echt niet. Dat addertje is namelijk alweer weggekropen... Gekke adders ook.

1 opmerking:

  1. 1 Sigur Rós - ()
    2 Madvillain - Madvillainy
    3 Pan American - Quiet City
    4 Burial - Untrue
    5 Fennesz - Venice
    6 Blu & Exile - Below the Heavens
    7 Flying Lotus - Los Angeles
    8 Nils Frahm - Wintermusik
    9 Goldmund - Corduroy Road
    10 Boris - Boris at Last -Feedbacker-

    Alvast wat inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen